Postać jazzowego muzyka i żołnierza Armii Krajowej o nigeryjskich korzeniach, Augusta Agboola Browne’a (1895–1976), znanego pod pseudonimem „Ali”, stała się jednym z detonatorów debaty dekolonialnej w Polsce. Uważa się, że był on jedynym czarnoskórym uczestnikiem Powstania Warszawskiego w 1944 roku. Po wyjeździe z Polski w latach 50. jego pamięć została niemal całkowicie stłumiona. Jednak niedawno jego wizerunki wraz z towarzyszącymi im historiami i znaczeniami ponownie pojawiły się w publicznych dyskusjach na temat przeszłości Warszawy. Tekst opowiada o założeniach, interesariuszach oraz rezultatach dwóch form aktywizmu pamięci: po pierwsze, zakupu dwóch portretów Browne’a z serii Ali (2015–2017), namalowanych przez polskiego artystę Karola Radziszewskiego (ur. 1980) na potrzeby nowej wystawy głównej Muzeum Warszawy Rzeczy Warszawy (otwarta w latach 2017–2018); po drugie, wzniesienia pomnika Browne’a w centrum Warszawy w 2019 roku z inicjatywy Fundacji Wolność i Pokój.
Poczytaj: publikacja w wolnym dostępie
Łukasz Bukowiecki, „Decolonizing Warsaw: The multiple afterlives of ‘Ali’” w: Britta T. Knudsen et alt. (red.), Decolonizing Colonial Heritage: New Agendas, Actors and Practices in and beyond Europe, Routledge 2021.