Szukaj
Close this search box.

Dekolonizacja na własnych zasadach. Jak Amsterdam, Warszawa i Szanghaj mierzą się z dziedzictwem kolonialnym?

Csilla Ariese, Laura Pozzi i Joanna Wawrzyniak

Dlaczego i jak porównywać praktyki muzealne w Polsce i w innych krajach? Dekolonialne podejście w muzeach to temat, który nabiera znaczenia na całym świecie, choć jego rozumienie różni się w zależności od regionu. W tym tekście przyglądamy się, jak wygląda ten proces w muzeach Amsterdamu, Warszawy i Szanghaju.

Amsterdam, jako dawna stolica kolonialna, mierzy się z trudną historią i wyzwaniami związanymi z dekolonizacją swoich zbiorów i narracji. Warszawa  jest przykładem miasta zarówno podlegającego „wewnętrznej kolonizacji” przez Niemcy i Rosję, jak i uwikłania polskich muzeów w zachodniocentryczny sposób gromadzenia i opisywania kolekcji; widać tu także kontrast między tradycyjnymi instytucjami a bardziej eksperymentalnymi inicjatywami artystycznymi. Szanghaj ukazuje proces kolonizacji przez europejskie mocarstwa bez krytycznego spojrzenie na historię Chin jako potęgi kolonialnej.

Poczytaj: publikacja w wolnym dostępie

Csilla Ariese, Laura Pozzi i Joanna Wawrzyniak, Curating colonial heritage in Amsterdam, Warsaw and Shanghai’s museums: No single road to decolonization, w: Britta T. Knudsen i in. (red.), Decolonizing Colonial Heritage: New Agendas, Actors and Practices in and beyond Europe, Routledge 2021.

Scroll to Top